РАЗОМ МИ-СИЛА
Питання безпеки освітнього процесу не є новим для педагогів нашої Очеретинської територіальної громади, однак особливої актуальності воно набуло з 24 лютого 2022року. Освітяни постали перед надскладними завданнями: як зберегти спокій і мотивацію до роботи й навчання, у який спосіб набувати нових знань, коли щодня оголошується повітряна тривога, а частина учнів ще перебувають у небезпечних зонах . На жаль, станом на сьогодні всі наші навчальні заклади працюють у дистанційному режимі. Але це ще й формат особливої відповідальності, працездатності, наполегливості, єдності, відкритості та підтримки. Саме на це спрямовує педагогів Всеукраїнський проєкт «Безпечне освітнє середовище в умовах війни» та Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища в новій українській школі. Очеретинська селищна військова адміністрація робить все можливе, щоб допомогти сім’ям, які ще залишаються у зоні бойових дій. Освітяни в свою чергу, попри всі виклики сьогодення, розробили і втілюють в життя проєкт «Разом ми – сила», який дає змогу вирішувати валеологічні проблеми наших учнів. А це, перш за все, психологічна та фізична підтримка особистості.
З перших днів воєнного стану психологічна служба наших освітніх закладів в рамках проєкту працює з дітьми за такими напрямками: «позитивне мислення» , «стабілізація психологічного стану», «безконфліктне спілкування». «вчимося соціалізуватися». Шкільні практичні психологи, класні керівники, педагоги дають поради учням та батькам, проводять релаксійні хвилинки на уроках, навчають дітей вправам, які допомагають їм почуватися захищеними, створюють банк даних корисних ресурсів для учасників освітнього процесу.
Для подолання довготривалого стресу, профілактики емоційного вигорання шкільні практичні психологи Антоненко Юлія Сергіївна та Руженкова Олена Олексіївна проводять семінари, практикуми, надають консультації. 16 березня відбувся тренінг для педагогів «Техніки самодопомоги», де вчителі змогли не тільки попрацювати з психологами, а ще й отримати методичні матеріали для роботи з дітьми.
Разом з антистресовими заходами психологічна підтримка спрямована і на пошуки чинників мотивації учнів до навчання та саморозвитку, формування знань з кібербезпеки, превенцію поширення агресивних субкультур.
Велике значення для організації безпечного шкільного середовища має розвиток фізичної культури та посилення рухової активності учнів. Учителі фізичної культури залучають дітей до оздоровчої активності. Так Грібінчак Сергій Васильович, вчитель Желаннівського НВК, керівник професійної спільноти вчителів, провів відкритий урок для педагогів з метою поділитися своїм досвідом роботи в дистанційному форматі; Шеховцова Олена Олександрівна, вчителька фізичної культури Очеретинського НВК, учасниця обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року -2023», проводить інтегровані заняття, вдало поєднуючи музику, географію та фізичні вправи, вчитель Новоселівського Першого НВК Савченко Микола Вікторович проводить уроки зі спортивного залу навчального закладу, що сприяє мотивації дітей до занять, дає можливість бути там - в своїй школі. Педагоги підбирають ігри та розваги для домашнього дозвілля, пропонують учням цікаві практичні та теоретичні завдання. Заплановано проведення масових ( на рівні територіальної громади) фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів в режимі онлайн. Це і танцювальні виклики, і загальний урок фізичної культури, який будуть поводити учні, і спортивні змагання «Ліга дружніх», відеозаняття з таких цікавих напрямків, як «розминка футболіста», «відео-батл», «вчимося суддівським жестам», «ранкове тренування для дівчат».
Наші діти змінилися, тож змінюються і педагоги. Проведення уроків он-лайн стає сильною стороною наших вчителів. А ще вони і самі навчаються. Так педагоги є учасниками обласної психологічної студії «HUMANITY: освітні пріоритети в період змін»; Антоненко Ю.С. пройшла навчання в рамках проєкту «Безпечний простір: комплексна психосоціальна підтримка український шкіл в умовах війни», започаткованого Асоціацією фахівців з розв’язання конфліктів та соціальної і психологічної підтримки «Слова допомагають», організацією «Plan International» та Державною службою якості освіти України; 127 вчителів пройшли навчання з мінної безпеки; практичні психологи беруть участь в інформаційно-просвітницькому марафоні «Година психолога».
Такий алгоритм роботи наших закладів допомагає дітям легше адаптуватися до нових умов життя, відволіктися від трагічних подій, соціалізуватися та реалізувати свій творчий потенціал. Ми-дружні, а це значить, що ми – сильні.
Директор ЦПРПП Тетяна ДУБОВА